Zadanie między zbiórkowe

Czuwaj!

Ostatnie informacje przed obozem, ostatnie wskazówki jak się przygotować, co jeszcze dopakować. W większości informacje były już przekazane, na spotkaniu z rodzicami, gwoli przypomnienia kilka ważniejszych informacji, oraz kilka nowych.

WYJAZD: Zbiórka 6.30- na dworcu PKP, w Wodzisławiu Śląskim. Będziemy musieli sprawdzić stan osoby, część rzeczy przerzucić do auta. A pociąg odjeżdża już 6.50, więc proszę o dyscyplinę czasową, żeby nie było stresu ze spóźnialskimi
LEGITYMACJE: Niestety, nie da się kupić biletów ze specjalnego obozowego konta przez Internet, zaś w Wodzisławiu nie ma kas, więc kupimy grupowo u konduktora. Proszę aby nikt nie zapomniał Ważnej legitymacji szkolnej-podbitej. Bilety są wliczone w cenę obozu, ale są to bilety ulgowe. Jeżeli ktoś zawalił, nie ma podbitej legitymacji, dopłaca z własnych, natomiast musimy wiedzieć o tym szybciej, żeby kupić bilet normalny, a nie żeby dana osoba dostała mandat. Legitymację gdzieś gdzie można łatwo, wyciągnąć z wierzchu.

Pociągiem jadą z kadry:

– Robert Kostka- kwatermistrz- wychowawca- 533 465 492
– Tymek Wardenga- przyboczny – 516 765 695
– Szymon Kuś- członek kadry-

BAGAŻ: Każdy pakuję się do JEDNEGO PLECAKA. Plecak podręczny można wpakować do dużego plecaka, ale nie może być osobno. Ma być jeden dobrze zapakowany plecak tj. żeby wszystko było dobrze przytroczone, tak żeby „nic nie dyndało”, np. jakiś śpiwór czy karimata. Mamy przesiadkę w Katowicach, więc to musi wszystko przebiegać sprawnie. Tarcze mogą być osobno, damy je do auta.

PAKOWANIE SIĘ: Kilka może już wymienionych w informatorze, może jeszcze nie, kilka rzeczy które warto wziąć na obóz.

-Środki na komary (spray, kremy, olejek waniliowy, mięta) Jedziemy w świętokrzyskie nad rzękę, więc mogą być komary, które są niezwykle uciążliwe, więc dobrze się zabezpieczyć wcześniej, lepiej wziąć więcej niż mniej

-Rękawice robocze, ubrania na zniszczenie, robocze: Pierwsze dni obozu to pionierka. Budowanie prycz, półek itp. przeważnie Z  żywicznych żerdek sosnowych, szkoda zniszczyć sobie fajne ciuchy,

Czarna koszulka na zniszczenie, tarcze gwoli przypomnienia, czarna koszulka potrzebna do naszego stroju, mając na myśli na zniszczenie, bierzemy pod uwagę również pocięcie, więc lepiej zaopatrzyć się w tani czarny t-shirt

– kilka reklamówek, worków- Dobrym sposobem jest pakowanie ubrań w małe pakunki i w orkach do plecaka, ale każdy ma już swój styl pakowania. Worki zawsze przydatne czy to na brudne ubrania, czy jak wyruszamy na deszczową wędrówkę, na którą lepiej się zabezpieczyć

-karta próby , śpiewnik (ci co mają) – dość oczywiste, ale nie zapomnijcie

-sakiewka sobieradka- niezmienny skład już od TDP, niezbędna na obóz

Dobry ostry nóż zawsze przy sobie;   Woreczek śniadaniowy KORY BRZOZOWEJ;   2 paczki zapałek- zabezpieczonych przed wilgocią.;  Trochę waty;   2 podgrzewacze (malutkie świeczki);   Opatrunek indywidualny (bandaż +gaza 2 w 1;  Para rękawiczek;   Notes A5 min. 16 kartek, kilka kartek A4;   2 długopisy, Ołówek,;   Ściąga z morse’a+ szybki klucz;   Znaki patrolowe ściąga na kartce;   Sznureczek 5-10m.   2 latarki (wymienione, nowe baterie)    20zł (na czarną godzinę)- zabezpieczone przed wilgocią,  Woreczki;    2 igły, nitka; (najlepiej nitka czarna, zielona tak aby przyszywając guzik do munduru, nie rzucała się w oczy)

-Rzeczy funkcyjne (!)  – każdy harcerz ma przydzieloną w zastępie swoją funkcję,( ogniowiec, sanitariusz, sygnalista itp.) Jeżeli jakiś ktoś z was nie pamięta, co należy wziąć na waszą funkcję to również ściąga na stronie

-rzeczy do mycia – KONIECZNIE NATURALNE tj. mydło szare, hipoalergiczne, szampony Biały Jeleń, myjemy się w rzece, więc mając na uwadze 6 punkt prawa harcerskiego, nie myjemy się chemicznymi kosmetykami w rzece. Pamiętajcie o tych białych jeleniach!!

mogą się przydać kilka klamerek do waszych rzeczy na wspólnej suszarni

NIE ZABIERAMY: Szczególnie komórek, wszelakich energetyków

FABUŁA: Jak już wszyscy wiedzą fabuła obozu to Początki skautingu- obrona mafekingu. Właściwie na podstawie książki „Wilk, który nigdy nie śpi” Czyli pełne przygód życie Roberta Baden-Powella  autor książki Walter Hansen. Jeżeli ktoś  miałby chwilę, można poczytać o początkach skautingu- o Zulusach, obronie Mafekingu, czy pierwszym obozie skautowym na wyspie Brownsea. Takie informację mogą się przydać na obozie,

                              Czuwaj i do zobaczenia wkrótce
wice komendant podobozu
Tymoteusz Wardenga

EKWIPUNEK
APTECZKA ZASTĘPU 

Skład:

  • Rękawiczki 8 par;   Ustnik   x1
  • Bandaże elastyczne różne rozmiary x8
  • Dziany podtrzymujące x8
  • Opatrunek indywidualny x2
  • Gaziki do odkażania     
  • Gaziki nasączone alkoholem x10
  • Duże Kompresy Jałowe (gazy) x12
  • Chusta trójkątna x1
  • Plastry; Plaster bezopatrunkowy   x2
  • Nożyczki x2   Koc termiczny   x1
  • Octaninisept / Asept x1
  • Altacet maść na stłuczenia, oparzenia x1
  • Chusteczki higieniczne x1
  • Sól fizjologiczna x6        Woda 0,5l
  • Laso/ penceta do wyrywania kleszczy;

NOSZE (ZSZYTY ODPOWIEDNO MATERIAŁ_ KIJE TO LASKI S.)

 

EKWIPUNEK
APTECZKA ZASTĘPU 

Skład:

  • Rękawiczki 8 par;   Ustnik   x1
  • Bandaże elastyczne różne rozmiary x8
  • Dziany podtrzymujące x8
  • Opatrunek indywidualny x2
  • Gaziki do odkażania     
  • Gaziki nasączone alkoholem x10
  • Duże Kompresy Jałowe (gazy) x12
  • Chusta trójkątna x1
  • Plastry; Plaster bezopatrunkowy   x2
  • Nożyczki x2   Koc termiczny   x1
  • Octaninisept / Asept x1
  • Altacet maść na stłuczenia, oparzenia x1
  • Chusteczki higieniczne x1
  • Sól fizjologiczna x6        Woda 0,5l
  • Laso/ penceta do wyrywania kleszczy;

NOSZE (ZSZYTY ODPOWIEDNO MATERIAŁ_ KIJE TO LASKI S.)

 

 

EKWIPUNEK
APTECZKA ZASTĘPU 

Skład:

  • Rękawiczki 8 par;   Ustnik   x1
  • Bandaże elastyczne różne rozmiary x8
  • Dziany podtrzymujące x8
  • Opatrunek indywidualny x2
  • Gaziki do odkażania     
  • Gaziki nasączone alkoholem x10
  • Duże Kompresy Jałowe (gazy) x12
  • Chusta trójkątna x1
  • Plastry; Plaster bezopatrunkowy   x2
  • Nożyczki x2   Koc termiczny   x1
  • Octaninisept / Asept x1
  • Altacet maść na stłuczenia, oparzenia x1
  • Chusteczki higieniczne x1
  • Sól fizjologiczna x6        Woda 0,5l
  • Laso/ penceta do wyrywania kleszczy;

NOSZE (ZSZYTY ODPOWIEDNO MATERIAŁ_ KIJE TO LASKI S.)

 

EKWIPUNEK
APTECZKA ZASTĘPU 

Skład:

  • Rękawiczki 8 par;   Ustnik   x1
  • Bandaże elastyczne różne rozmiary x8
  • Dziany podtrzymujące x8
  • Opatrunek indywidualny x2
  • Gaziki do odkażania     
  • Gaziki nasączone alkoholem x10
  • Duże Kompresy Jałowe (gazy) x12
  • Chusta trójkątna x1
  • Plastry; Plaster bezopatrunkowy   x2
  • Nożyczki x2   Koc termiczny   x1
  • Octaninisept / Asept x1
  • Altacet maść na stłuczenia, oparzenia x1
  • Chusteczki higieniczne x1
  • Sól fizjologiczna x6        Woda 0,5l
  • Laso/ penceta do wyrywania kleszczy;

NOSZE (ZSZYTY ODPOWIEDNO MATERIAŁ_ KIJE TO LASKI S.)

 

 

 

 

 

 

MEDYK/ SANITARIUSZ

Znasz bardzo dobrze łańcuch przeżycia, postępowania w razie wypadku, potrafisz zachować zimną krew, opanowanie. Samarytankę znasz bardzo dobrze. Masz wyszkolenie na poziomie Sanitariusza HOPR. To ty odpowiadasz za naukę zastępu samarytanki, działasz pewnie, zdecydowanie. To ty sprawujesz pieczę nad apteczką zastępu, uzupełniasz ją na bieżąco, kontrolujesz jej stan. Zatwierdzasz także poszczególne apteczki osobiste członkom zastępu. Jesteś odpowiedzialny za apteczkę zastępu, na grach terenowych, pozoracjach.

 

 

 

 

 

 

 

MEDYK/ SANITARIUSZ

Znasz bardzo dobrze łańcuch przeżycia, postępowania w razie wypadku, potrafisz zachować zimną krew, opanowanie. Samarytankę znasz bardzo dobrze. Masz wyszkolenie na poziomie Sanitariusza HOPR. To ty odpowiadasz za naukę zastępu samarytanki, działasz pewnie, zdecydowanie. To ty sprawujesz pieczę nad apteczką zastępu, uzupełniasz ją na bieżąco, kontrolujesz jej stan. Zatwierdzasz także poszczególne apteczki osobiste członkom zastępu. Jesteś odpowiedzialny za apteczkę zastępu, na grach terenowych, pozoracjach.

 

 

 

 

 

 

 

MEDYK/ SANITARIUSZ

Znasz bardzo dobrze łańcuch przeżycia, postępowania w razie wypadku, potrafisz zachować zimną krew, opanowanie. Samarytankę znasz bardzo dobrze. Masz wyszkolenie na poziomie Sanitariusza HOPR. To ty odpowiadasz za naukę zastępu samarytanki, działasz pewnie, zdecydowanie. To ty sprawujesz pieczę nad apteczką zastępu, uzupełniasz ją na bieżąco, kontrolujesz jej stan. Zatwierdzasz także poszczególne apteczki osobiste członkom zastępu. Jesteś odpowiedzialny za apteczkę zastępu, na grach terenowych, pozoracjach.

 

 

 

 

 

 

MEDYK/ SANITARIUSZ

Znasz bardzo dobrze łańcuch przeżycia, postępowania w razie wypadku, potrafisz zachować zimną krew, opanowanie. Samarytankę znasz bardzo dobrze. Masz wyszkolenie na poziomie Sanitariusza HOPR. To ty odpowiadasz za naukę zastępu samarytanki, działasz pewnie, zdecydowanie. To ty sprawujesz pieczę nad apteczką zastępu, uzupełniasz ją na bieżąco, kontrolujesz jej stan. Zatwierdzasz także poszczególne apteczki osobiste członkom zastępu. Jesteś odpowiedzialny za apteczkę zastępu, na grach terenowych, pozoracjach.

 

 

 

 

 

 

 

OGNIOWIEC

Potrafisz wzniecić ogień w bardzo trudnych warunkach, rozpalać ogień od krzesiwa. Potrafisz układać dobre stosy ogniskowe, które odpalają się od pierwszej zapałki. Tajemnice ognia są przez ciebie dobrze poznane/ poznawane. Jesteś dobrze przygotowany (wiedza) i  gotowy (ekwipunek) aby na zadaniu przejąć inicjatywę, i rozpalić ogień, czy szybko ułożyć schludny stos obrzędowy. Uczyć członków twojego zastępu z ogniomistrza. Sprawujesz pieczę, regularnie kontrolujesz, uzupełniasz zestaw ogniowy zastępu.

 

 

 

 

 

 

 

OGNIOWIEC

Potrafisz wzniecić ogień w bardzo trudnych warunkach, rozpalać ogień od krzesiwa. Potrafisz układać dobre stosy ogniskowe, które odpalają się od pierwszej zapałki. Tajemnice ognia są przez ciebie dobrze poznane/ poznawane. Jesteś dobrze przygotowany (wiedza) i  gotowy (ekwipunek) aby na zadaniu przejąć inicjatywę, i rozpalić ogień, czy szybko ułożyć schludny stos obrzędowy. Uczyć członków twojego zastępu z ogniomistrza. Sprawujesz pieczę, regularnie kontrolujesz, uzupełniasz zestaw ogniowy zastępu.

 

 

 

 

 

OGNIOWIEC

Potrafisz wzniecić ogień w bardzo trudnych warunkach, rozpalać ogień od krzesiwa. Potrafisz układać dobre stosy ogniskowe, które odpalają się od pierwszej zapałki. Tajemnice ognia są przez ciebie dobrze poznane/ poznawane. Jesteś dobrze przygotowany (wiedza) i  gotowy (ekwipunek) aby na zadaniu przejąć inicjatywę, i rozpalić ogień, czy szybko ułożyć schludny stos obrzędowy. Uczyć członków twojego zastępu z ogniomistrza. Sprawujesz pieczę, regularnie kontrolujesz, uzupełniasz zestaw ogniowy zastępu.

 

 

 

 

 

 

 

OGNIOWIEC

Potrafisz wzniecić ogień w bardzo trudnych warunkach, rozpalać ogień od krzesiwa. Potrafisz układać dobre stosy ogniskowe, które odpalają się od pierwszej zapałki. Tajemnice ognia są przez ciebie dobrze poznane/ poznawane. Jesteś dobrze przygotowany (wiedza) i  gotowy (ekwipunek) aby na zadaniu przejąć inicjatywę, i rozpalić ogień, czy szybko ułożyć schludny stos obrzędowy. Uczyć członków twojego zastępu z ogniomistrza. Sprawujesz pieczę, regularnie kontrolujesz, uzupełniasz zestaw ogniowy zastępu.

 

 

EKWIPUNEK

  • 5 paczek zapałek, zabezpieczonych przed wodą, 2 paczki dobrych zapałek- sztormowych, zapalniczka, krzesiwo ;
  • Worek po chlebie KORY BRZOZOWEJ, wata, żywica zebrana do pudełeczka np. po pinezkach, 10 podgrzewaczy, 2 świeczki z osłonką plastikową;
  • 2-3 wysuszone huby, 2-3m drutu, puszka/ zniszczona menażka do przenoszenia ognia;
  • Dobry, ostry nóż cały czas przy sobie,
  • Siekiera/maczeta/ mała, składana piła;
  • Sznurek, lina min. Kilkanaście metrów
  • Wiązka zabezpieczona patyków, różnej grubości- wzięte na grę; malutkie patyczki- zabezpieczone przed wilgocią;
  • *pieniek do szwedzkiej pochodni;

Prawie wszystkie te rzeczy najlepiej zapakować do torby po masce gazowej lub do 10l ouechuy.

 

EKWIPUNEK

  • 5 paczek zapałek, zabezpieczonych przed wodą, 2 paczki dobrych zapałek- sztormowych, zapalniczka, krzesiwo ;
  • Worek po chlebie KORY BRZOZOWEJ, wata, żywica zebrana do pudełeczka np. po pinezkach, 10 podgrzewaczy, 2 świeczki z osłonką plastikową;
  • 2-3 wysuszone huby, 2-3m drutu, puszka/ zniszczona menażka do przenoszenia ognia;
  • Dobry, ostry nóż cały czas przy sobie,
  • Siekiera/maczeta/ mała, składana piła;
  • Sznurek, lina min. Kilkanaście metrów
  • Wiązka zabezpieczona patyków, różnej grubości- wzięte na grę; malutkie patyczki- zabezpieczone przed wilgocią;
  • *pieniek do szwedzkiej pochodni;

Prawie wszystkie te rzeczy najlepiej zapakować do torby po masce gazowej lub do 10l ouechuy.

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 5 paczek zapałek, zabezpieczonych przed wodą, 2 paczki dobrych zapałek- sztormowych, zapalniczka, krzesiwo ;
  • Worek po chlebie KORY BRZOZOWEJ, wata, żywica zebrana do pudełeczka np. po pinezkach, 10 podgrzewaczy, 2 świeczki z osłonką plastikową;
  • 2-3 wysuszone huby, 2-3m drutu, puszka/ zniszczona menażka do przenoszenia ognia;
  • Dobry, ostry nóż cały czas przy sobie,
  • Siekiera/maczeta/ mała, składana piła;
  • Sznurek, lina min. Kilkanaście metrów
  • Wiązka zabezpieczona patyków, różnej grubości- wzięte na grę; malutkie patyczki- zabezpieczone przed wilgocią;
  • *pieniek do szwedzkiej pochodni;

Prawie wszystkie te rzeczy najlepiej zapakować do torby po masce gazowej lub do 10l ouechuy.

 

EKWIPUNEK

  • 5 paczek zapałek, zabezpieczonych przed wodą, 2 paczki dobrych zapałek- sztormowych, zapalniczka, krzesiwo ;
  • Worek po chlebie KORY BRZOZOWEJ, wata, żywica zebrana do pudełeczka np. po pinezkach, 10 podgrzewaczy, 2 świeczki z osłonką plastikową;
  • 2-3 wysuszone huby, 2-3m drutu, puszka/ zniszczona menażka do przenoszenia ognia;
  • Dobry, ostry nóż cały czas przy sobie,
  • Siekiera/maczeta/ mała, składana piła;
  • Sznurek, lina min. Kilkanaście metrów
  • Wiązka zabezpieczona patyków, różnej grubości- wzięte na grę; malutkie patyczki- zabezpieczone przed wilgocią;
  • *pieniek do szwedzkiej pochodni;

Prawie wszystkie te rzeczy najlepiej zapakować do torby po masce gazowej lub do 10l ouechuy.

 

 

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

 

 

TOPOGRAF

„Gdzie my jesteśmy? Ta mapa jest do bani, zabłądziliśmy. Czy ktoś pamięta jak się wyznaczało te azymuty?” Druhu topografie właśnie wkroczyłeś do akcji. Potrafisz zorientować mapę, wyznaczać azymuty, iść na azymut, rysować szkic terenu. A więc w posługiwaniu się mapą nie masz w zastępie sobie równych, zaś busola jest twoim wiernym nieodłącznym towarzyszem. Masz odpowiedzialną fuchę, praktycznie od początku gry do końca jest ona w pełni wykorzystana- prowadzisz zastęp od punktu do punktu wg mapy czy idąc na azymut. PS. Nie zapomnij- jak obliczyć wysokość drzewa,czy szerokość rzeki? 😉

 

 

 

 

TOPOGRAF

„Gdzie my jesteśmy? Ta mapa jest do bani, zabłądziliśmy. Czy ktoś pamięta jak się wyznaczało te azymuty?” Druhu topografie właśnie wkroczyłeś do akcji. Potrafisz zorientować mapę, wyznaczać azymuty, iść na azymut, rysować szkic terenu. A więc w posługiwaniu się mapą nie masz w zastępie sobie równych, zaś busola jest twoim wiernym nieodłącznym towarzyszem. Masz odpowiedzialną fuchę, praktycznie od początku gry do końca jest ona w pełni wykorzystana- prowadzisz zastęp od punktu do punktu wg mapy czy idąc na azymut. PS. Nie zapomnij- jak obliczyć wysokość drzewa Czu szerokość rzeki? 😉

 

 

 

 

 

 

TOPOGRAF

„Gdzie my jesteśmy? Ta mapa jest do bani, zabłądziliśmy. Czy ktoś pamięta jak się wyznaczało te azymuty?” Druhu topografie właśnie wkroczyłeś do akcji. Potrafisz zorientować mapę, wyznaczać azymuty, iść na azymut, rysować szkic terenu. A więc w posługiwaniu się mapą nie masz w zastępie sobie równych, zaś busola jest twoim wiernym nieodłącznym towarzyszem. Masz odpowiedzialną fuchę, praktycznie od początku gry do końca jest ona w pełni wykorzystana- prowadzisz zastęp od punktu do punktu wg mapy czy idąc na azymut. PS. Nie zapomnij- jak obliczyć wysokość drzewa,czy szerokość rzeki? 😉

 

 

 

 

TOPOGRAF

„Gdzie my jesteśmy? Ta mapa jest do bani, zabłądziliśmy. Czy ktoś pamięta jak się wyznaczało te azymuty?” Druhu topografie właśnie wkroczyłeś do akcji. Potrafisz zorientować mapę, wyznaczać azymuty, iść na azymut, rysować szkic terenu. A więc w posługiwaniu się mapą nie masz w zastępie sobie równych, zaś busola jest twoim wiernym nieodłącznym towarzyszem. Masz odpowiedzialną fuchę, praktycznie od początku gry do końca jest ona w pełni wykorzystana- prowadzisz zastęp od punktu do punktu wg mapy czy idąc na azymut. PS. Nie zapomnij- jak obliczyć wysokość drzewa Czu szerokość rzeki? 😉

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Mapnik, koszulki;
  • Busola;
  • Meter, miarka;
  • Wydrukowane mapy terenu tdp- wiele egzemplarzy, różne ujęcia;
  • Rozpoznany teren przed TDP (Komunikacja miejska itp)
  • – Ogarnięte aplikacje z GPS + Powerbanki
  • Duży notatnik A4 w kratkę, luźne kartki;
  • 8 długopisów, 3 ołówki, ekierka/ linijka, kątomierz
  • Teczka- wygodna podkładka;

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Mapnik, koszulki;
  • Busola;
  • Meter, miarka;
  • Wydrukowane mapy terenu tdp- wiele egzemplarzy, różne ujęcia;
  • Rozpoznany teren przed TDP (Komunikacja miejska itp)
  • – Ogarnięte aplikacje z GPS + Powerbanki
  • Duży notatnik A4 w kratkę, luźne kartki;
  • 8 długopisów, 3 ołówki, ekierka/ linijka, kątomierz
  • Teczka- wygodna podkładka;

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Mapnik, koszulki;
  • Busola;
  • Meter, miarka;
  • Wydrukowane mapy terenu tdp- wiele egzemplarzy, różne ujęcia;
  • Rozpoznany teren przed TDP (Komunikacja miejska itp)
  • – Ogarnięte aplikacje z GPS + Powerbanki
  • Duży notatnik A4 w kratkę, luźne kartki;
  • 8 długopisów, 3 ołówki, ekierka/ linijka, kątomierz
  • Teczka- wygodna podkładka;

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Mapnik, koszulki;
  • Busola;
  • Meter, miarka;
  • Wydrukowane mapy terenu tdp- wiele egzemplarzy, różne ujęcia;
  • Rozpoznany teren przed TDP (Komunikacja miejska itp)
  • – Ogarnięte aplikacje z GPS + Powerbanki
  • Duży notatnik A4 w kratkę, luźne kartki;
  • 8 długopisów, 3 ołówki, ekierka/ linijka, kątomierz
  • Teczka- wygodna podkładka;

 

 

 

 

 

 

 

 

TRAPER/ PIONIER

Czas leci, tak cenny, a musicie szybko rozbić namiot turystyczny, czy skonstruować z żerdek krzesło, czy zbudować szałas. Wkracza wtedy do akcji twoje opanowanie i spokój. Szybkimi ruchami naciągasz brezent na rułki, spokojnymi rękami wiążesz linki, i solidnie sprawnie wbijasz śledzie. Zaś w ciągi kilka chwil jesteś wstanie ułożyć prosty szałas.  Posiadasz i dobrze dbasz o sprzęt pionierski zastępu- poręczny toporek, czy składana piła, i sznurek, nie zapomnij o sznurku!  Złota rączka, do dzieła!

 

 

 

 

 

 

 

TRAPER/ PIONIER

Czas leci, tak cenny, a musicie szybko rozbić namiot turystyczny, czy skonstruować z żerdek krzesło, czy zbudować szałas. Wkracza wtedy do akcji twoje opanowanie i spokój. Szybkimi ruchami naciągasz brezent na rułki, spokojnymi rękami wiążesz linki, i solidnie sprawnie wbijasz śledzie. Zaś w ciągi kilka chwil jesteś wstanie ułożyć prosty szałas.  Posiadasz i dobrze dbasz o sprzęt pionierski zastępu- poręczny toporek, czy składana piła, i sznurek, nie zapomnij o sznurku!  Złota rączka, do dzieła!

 

 

 

 

 

 

TRAPER/ PIONIER

Czas leci, tak cenny, a musicie szybko rozbić namiot turystyczny, czy skonstruować z żerdek krzesło, czy zbudować szałas. Wkracza wtedy do akcji twoje opanowanie i spokój. Szybkimi ruchami naciągasz brezent na rułki, spokojnymi rękami wiążesz linki, i solidnie sprawnie wbijasz śledzie. Zaś w ciągi kilka chwil jesteś wstanie ułożyć prosty szałas.  Posiadasz i dobrze dbasz o sprzęt pionierski zastępu- poręczny toporek, czy składana piła, i sznurek, nie zapomnij o sznurku!  Złota rączka, do dzieła!

 

 

 

 

 

 

 

TRAPER/ PIONIER

Czas leci, tak cenny, a musicie szybko rozbić namiot turystyczny, czy skonstruować z żerdek krzesło, czy zbudować szałas. Wkracza wtedy do akcji twoje opanowanie i spokój. Szybkimi ruchami naciągasz brezent na rułki, spokojnymi rękami wiążesz linki, i solidnie sprawnie wbijasz śledzie. Zaś w ciągi kilka chwil jesteś wstanie ułożyć prosty szałas.  Posiadasz i dobrze dbasz o sprzęt pionierski zastępu- poręczny toporek, czy składana piła, i sznurek, nie zapomnij o sznurku!  Złota rączka, do dzieła!

 

EKWIPUNEK

  • Toporek/ siekierka,
  • Składana piła;
  • Sznurek- snopowiązałka;
  • Sznurek- typu dratwa;
  • Ostry nóż, zawsze przy sobie;
  • Taśma klejąca zwykła;
  • Szkot;
  • Lina/ linka- kilkanaście metrów;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Toporek/ siekierka,
  • Składana piła;
  • Sznurek- snopowiązałka;
  • Sznurek- typu dratwa;
  • Ostry nóż, zawsze przy sobie;
  • Taśma klejąca zwykła;
  • Szkot;
  • Lina/ linka- kilkanaście metrów;

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Toporek/ siekierka,
  • Składana piła;
  • Sznurek- snopowiązałka;
  • Sznurek- typu dratwa;
  • Ostry nóż, zawsze przy sobie;
  • Taśma klejąca zwykła;
  • Szkot;
  • Lina/ linka- kilkanaście metrów;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Toporek/ siekierka,
  • Składana piła;
  • Sznurek- snopowiązałka;
  • Sznurek- typu dratwa;
  • Ostry nóż, zawsze przy sobie;
  • Taśma klejąca zwykła;
  • Szkot;
  • Lina/ linka- kilkanaście metrów;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WODZIREJ

„Szlag gdzie jest ta droga? znowu zabłądziliśmy, i ten upierdliwy deszcz, do bani to wszystko” Dalej wesoło niech popłynie gromki śpiew..” Wtedy kiedy jest ciężko i źle, ty musisz opowiedzieć śmieszną historię, lub kawał by poprawić humor w zastępie, albo po prostu w ciężkiej sytuacji zacznij śpiewać. Piosenek znasz bez liku, więc opracowanie np. muzyczne ogniska zajmie ci 3 chwile. A przede wszystkim jesteś mistrzem gier, pląsów zabaw, Miej kilka zawsze w zanadrzu. Bądź gotów by od ręki, poprowadzić ciekawą grę. I przede wszystkim pamiętaj że,  Harcerz jest zawsze pogodny!

 

 

 

 

 

 

 

WODZIREJ

„Szlag gdzie jest ta droga? znowu zabłądziliśmy, i ten upierdliwy deszcz, do bani to wszystko” Dalej wesoło niech popłynie gromki śpiew..” Wtedy kiedy jest ciężko i źle, ty musisz opowiedzieć śmieszną historię, lub kawał by poprawić humor w zastępie, albo po prostu w ciężkiej sytuacji zacznij śpiewać. Piosenek znasz bez liku, więc opracowanie np. muzyczne ogniska zajmie ci 3 chwile. A przede wszystkim jesteś mistrzem gier, pląsów zabaw, Miej kilka zawsze w zanadrzu. Bądź gotów by od ręki, poprowadzić ciekawą grę. I przede wszystkim pamiętaj że,  Harcerz jest zawsze pogodny!

 

 

 

 

 

WODZIREJ

„Szlag gdzie jest ta droga? znowu zabłądziliśmy, i ten upierdliwy deszcz, do bani to wszystko” Dalej wesoło niech popłynie gromki śpiew..” Wtedy kiedy jest ciężko i źle, ty musisz opowiedzieć śmieszną historię, lub kawał by poprawić humor w zastępie, albo po prostu w ciężkiej sytuacji zacznij śpiewać. Piosenek znasz bez liku, więc opracowanie np. muzyczne ogniska zajmie ci 3 chwile. A przede wszystkim jesteś mistrzem gier, pląsów zabaw, Miej kilka zawsze w zanadrzu. Bądź gotów by od ręki, poprowadzić ciekawą grę. I przede wszystkim pamiętaj że,  Harcerz jest zawsze pogodny!

 

 

 

 

 

 

 

WODZIREJ

„Szlag gdzie jest ta droga? znowu zabłądziliśmy, i ten upierdliwy deszcz, do bani to wszystko” Dalej wesoło niech popłynie gromki śpiew..” Wtedy kiedy jest ciężko i źle, ty musisz opowiedzieć śmieszną historię, lub kawał by poprawić humor w zastępie, albo po prostu w ciężkiej sytuacji zacznij śpiewać. Piosenek znasz bez liku, więc opracowanie np. muzyczne ogniska zajmie ci 3 chwile. A przede wszystkim jesteś mistrzem gier, pląsów zabaw, Miej kilka zawsze w zanadrzu. Bądź gotów by od ręki, poprowadzić ciekawą grę. I przede wszystkim pamiętaj że,  Harcerz jest zawsze pogodny!

 

 

EKWIPUNEK

  • Podręczny śpiewnik;
  • Dobry humor zawsze i wszędzie J
  • kilka prostych rekwizytów do gier np. gwizdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Podręczny śpiewnik;
  • Dobry humor zawsze i wszędzie J
  • kilka prostych rekwizytów do gier np. gwizdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Podręczny śpiewnik;
  • Dobry humor zawsze i wszędzie J
  • kilka prostych rekwizytów do gier np. gwizdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Podręczny śpiewnik;
  • Dobry humor zawsze i wszędzie J
  • kilka prostych rekwizytów do gier np. gwizdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TROPICIEL

„Wymień 5 parków narodowych i 10 zwierząt chronionych, no na pewno Bieszczady, no znaczy bieszczadzki yyy a zwierzęta to wróbel, i no jakiś niedźwiedź” Woliński, Kampinoski, Babiogórski, Pieniński… Dzik, Niedźwiedź, Wilk, Łoś, Jeleń, lis … w tym na punkcie raczej cię nie zagną, znasz dobrze polską Faunę i florę, gatunki chronione, czy okazy niezwykle cenne, rzadkie. Potrafisz rozróżnić podstawowe ślady, tropy. Roślin znajdziesz i nazwiesz „wpierony”, a przede wszystkim zastęp z tobą w lesie z głodu nie umrze, Znasz rośliny jadalne;)

 

 

 

 

 

 

TROPICIEL

„Wymień 5 parków narodowych i 10 zwierząt chronionych, no na pewno Bieszczady, no znaczy bieszczadzki yyy a zwierzęta to wróbel, i no jakiś niedźwiedź” Woliński, Kampinoski, Babiogórski, Pieniński… Dzik, Niedźwiedź, Wilk, Łoś, Jeleń, lis … w tym na punkcie raczej cię nie zagną, znasz dobrze polską Faunę i florę, gatunki chronione, czy okazy niezwykle cenne, rzadkie. Potrafisz rozróżnić podstawowe ślady, tropy. Roślin znajdziesz i nazwiesz „wpierony”, a przede wszystkim zastęp z tobą w lesie z głodu nie umrze, Znasz rośliny jadalne;)

 

 

 

 

 

TROPICIEL

„Wymień 5 parków narodowych i 10 zwierząt chronionych, no na pewno Bieszczady, no znaczy bieszczadzki yyy a zwierzęta to wróbel, i no jakiś niedźwiedź” Woliński, Kampinoski, Babiogórski, Pieniński… Dzik, Niedźwiedź, Wilk, Łoś, Jeleń, lis … w tym na punkcie raczej cię nie zagną, znasz dobrze polską Faunę i florę, gatunki chronione, czy okazy niezwykle cenne, rzadkie. Potrafisz rozróżnić podstawowe ślady, tropy. Roślin znajdziesz i nazwiesz „wpierony”, a przede wszystkim zastęp z tobą w lesie z głodu nie umrze, Znasz rośliny jadalne;)

 

 

 

 

 

 

TROPICIEL

„Wymień 5 parków narodowych i 10 zwierząt chronionych, no na pewno Bieszczady, no znaczy bieszczadzki yyy a zwierzęta to wróbel, i no jakiś niedźwiedź” Woliński, Kampinoski, Babiogórski, Pieniński… Dzik, Niedźwiedź, Wilk, Łoś, Jeleń, lis … w tym na punkcie raczej cię nie zagną, znasz dobrze polską Faunę i florę, gatunki chronione, czy okazy niezwykle cenne, rzadkie. Potrafisz rozróżnić podstawowe ślady, tropy. Roślin znajdziesz i nazwiesz „wpierony”, a przede wszystkim zastęp z tobą w lesie z głodu nie umrze, Znasz rośliny jadalne;)

 

EKWIPUNEK

  • Atlas roślin
  • Atlas zwierząt, tropów;
  • Taśma klejąca, kartki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Atlas roślin
  • Atlas zwierząt, tropów;
  • Taśma klejąca, kartki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Atlas roślin
  • Atlas zwierząt, tropów;
  • Taśma klejąca, kartki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Atlas roślin
  • Atlas zwierząt, tropów;
  • Taśma klejąca, kartki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HISTORYK, ZNAWCA HISTORII

„Gdzie zmarł Frelichowski”? hmm dh”Wicek” yyy jak już założył skauting, eee to zmarł w Berlinie. Coooo! Yyy No czy jakoś tak to było”- Twoja rola zaczyna się właśnie w tym miejscu. Gdy pada (zazwyczaj) pytanie na grze o historie Polski, harcerstwa najczęściej zapada drętwa cisza. Masz pole do działania zabłyśnij poznaną wiedzą, i uratuj twój zastęp drużynę od utraty punktów. To wbrew pozorom bardzo fajna fucha.

 

 

 

 

 

 

 

 

HISTORYK, ZNAWCA HISTORII

„Gdzie zmarł Frelichowski”? hmm dh”Wicek” yyy jak już założył skauting, eee to zmarł w Berlinie. Coooo! Yyy No czy jakoś tak to było”- Twoja rola zaczyna się właśnie w tym miejscu. Gdy pada (zazwyczaj) pytanie na grze o historie Polski, harcerstwa najczęściej zapada drętwa cisza. Masz pole do działania zabłyśnij poznaną wiedzą, i uratuj twój zastęp drużynę od utraty punktów. To wbrew pozorom bardzo fajna fucha.

 

 

 

 

 

 

 

HISTORYK, ZNAWCA HISTORII

„Gdzie zmarł Frelichowski”? hmm dh”Wicek” yyy jak już założył skauting, eee to zmarł w Berlinie. Coooo! Yyy No czy jakoś tak to było”- Twoja rola zaczyna się właśnie w tym miejscu. Gdy pada (zazwyczaj) pytanie na grze o historie Polski, harcerstwa najczęściej zapada drętwa cisza. Masz pole do działania zabłyśnij poznaną wiedzą, i uratuj twój zastęp drużynę od utraty punktów. To wbrew pozorom bardzo fajna fucha.

 

 

 

 

 

 

 

 

HISTORYK, ZNAWCA HISTORII

„Gdzie zmarł Frelichowski”? hmm dh”Wicek” yyy jak już założył skauting, eee to zmarł w Berlinie. Coooo! Yyy No czy jakoś tak to było”- Twoja rola zaczyna się właśnie w tym miejscu. Gdy pada (zazwyczaj) pytanie na grze o historie Polski, harcerstwa najczęściej zapada drętwa cisza. Masz pole do działania zabłyśnij poznaną wiedzą, i uratuj twój zastęp drużynę od utraty punktów. To wbrew pozorom bardzo fajna fucha.

 

 

EKWIPUNEK

  • Harcerskie ABC
  • Ściąga z notatkami historycznymi
  • Informacje, ciekawostki- mówiąc krótko wszystko z historii miejsca w którym jest TDP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Harcerskie ABC
  • Ściąga z notatkami historycznymi
  • Informacje, ciekawostki- mówiąc krótko wszystko z historii miejsca w którym jest TDP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Harcerskie ABC
  • Ściąga z notatkami historycznymi
  • Informacje, ciekawostki- mówiąc krótko wszystko z historii miejsca w którym jest TDP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • Harcerskie ABC
  • Ściąga z notatkami historycznymi
  • Informacje, ciekawostki- mówiąc krótko wszystko z historii miejsca w którym jest TDP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

 

 

 

SYGNALISTA

„Ktoś nadaje morsa. Ale ja nie znam morsa. Czy ma ktoś zapisanego morsa?” I w takiej sytuacji do akcji wkraczasz ty. Wyciągasz swój zeszyt z zapisanymi wszystkimi szyframi, czy wy szybciej wyciągasz mniejszą kartkę z kieszeni, sprawnie odbierasz komunikat i rozszyfrowujesz wiadomość. Zadanie twoje na grach polega na odszyfrowywaniu, zaszyfrowywaniu, nadawaniu itp. Znasz dobrze szyfry, potrafisz sprawnie nimi zaszyfrowywać, odszyfrowywać wiadomości. Twoim zadaniem jest także zajęcie się sprzętem radiotelefonicznym . Potrafisz o niego dbać, dobrze się nim posługiwać.

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKWIPUNEK

  • 2 chorągiewki- takie jak do semafora,
  • Zeszyt ze wszystkimi szyframi, kluczem do morsa, braila, semafora;
  • Dodatkowe kartki z kluczem do morsa itp.
  • Luźne czyste kartki, min. 3-4 długopisy, 2 ołówki
  • notes
  • Jest odpowiedzialny za zastępową krótkofalówkę;
  • Latarka (tak aby dało się nadać morsem)

 

 

SPRAWNOŚCI SZKOCKIE

*

– wie kto to był Wiliam Walles, Robert Bruce, potrafi krótko opowiedzieć o powstaniu szkockim, które dążyło do niepodległości Szkocji
– zna min. 2 szkockie miasta, jezioro, górę. Wie jaka roślina jest symbolem Szkocji (oset) i dlaczego, oraz jaki krajobraz przeważa w Szkocji (słynne szkockie, górskie wrzosowiska)
– uczestniczył w grze/ biwaku/ zbiórce o tematyce szkockiej.
– wie co to jest tartan, miał ubrany na sobie szkocki kilt,
– zagrał wraz z innymi, w krótką szkocką grę, zaśpiewał wraz z innymi szkocką piosenkę, lub maszerował już szkockim marszem
– brał udział w tajnym spotkaniu patriotycznym Szkotów

**

– spełni wymagania sprawności *
– zna historię powstania szkockiego, potrafi krótko scharakteryzować bitwy pod Stirling, Falkrik, Bonnenberg
– obejrzał film „Braveheart” Waleczne serce*  Ma swoją ulubioną postać pozytywną i potrafi uzasadnić dlaczego.
– zna historię powstania szkockiego, potrafi krótko scharakteryzować bitwy pod Stirling, Falkrik, Bonnenberg
– zaśpiewał wraz z innymi pieśń „Auld Lang Syne”, potrafi zaśpiewać I i II zwrotkę tej pieśni,
– opowiedział gawędę o Szkockim bohaterze, albo przygotował zbiórkę, grę, scenkę, lub inny element harcerski o tematyce szkockiej
– potrafi maszerować- marszem szkockim

*(dostępne w internecie)

 

 

Zadania między zbiórkowe:

 

 SPRAWNOŚCI TROPEM WILCZYM

*
– Opowie o trzech wybranych żołnierzach niezłomnych
– Wie o co walczyli żołnierze niezłomni
– Wie przeciw komu i kiedy wybuchło antysowieckie powstanie
– Będzie uczestniczył w biegu Tropem Wilczym , lub innym upamiętniającym żołnierzy niezłomnych
– Wymieni minimum jednego żołnierza wyklętego który był harcerzem
– Jest dumny z bycia Polakiem , ma flagę Polski

**
– Wykona zadania sprawności Tropem Wilczym *
– Zdobył sprawność Niezłomny * (lub wyższego stopnia)
– Przeczyta minimum jedną książkę o żołnierzach wyklętych , lub zobaczy film o wyklętych
– Pomagał w organizacji imprez związanych z pamięcią o żołnierzach wyklętych (inscenizacji historycznej , bieg Tropem Wilczym itp.)
– Przygotuje ognisko o żołnierzach wyklętych i opowie o nich gawędę.
– Opowie o min 6 wybranych żołnierzach wyklętych
– W święta państwowe i harcerskie wywiesza flagę Polski

***
– Wykona zadania sprawności Tropem Wilczym **
– Zdobył sprawność Niezłomny ** (lub ***)
– Zna historię walk minimum 15 żołnierzy wyklętych i umie o nich opowiedzieć
– Zorganizuje lokalną edycję biegu Tropem Wilczym – Pamięci Żołnierzy Wyklętych , lub inną regionalną imprezę poświęconą pamięci żołnierzy wyklętych
– Opowie o II konspiracji harcerskiej z lat 1948 -1953
– Czynnie propaguje w swoim otoczeniu pamięć o żołnierzach wyklętych
– Przygotuje wystawę o żołnierzach wyklętych lub zorganizuje uroczystości upamiętniające żołnierzy wyklętych w swojej szkole ,środowisku
– Przygotuje i opowie minimum 5 gawęd o żołnierzach wyklętych

SPRAWNOŚCI SOLIDARNOŚCIOWE (ZWIĄZANE Z KANWĄ ZIMOWISKA)

SOLIDARNOŚĆ *
1.Wie dlaczego wybuchły strajki i o co walczyli strajkujący robotnicy
2.Wie kim był Lech Wałęsa , Anna Walentynowicz .
3.Wie w którym roku powstała Solidarność .
4. Będzie uczestniczył w przynajmniej jednej grze związanej z Solidarnością
5.Przygotuje strój kanwowy na zimowisko .
6.Jest dumny z bycia Polakiem i umie to uzasadnić .
7. Wie co oznacza skrót KIHAM
8. Zobaczy minimum jeden film związany z tamtymi czasami

SOLIDARNOŚĆ WALCZĄCA **
1. Wypełni zadania na sprawność Solidarność* .
2.Umie wymienić co najmniej trzech działaczy Solidarności
3. Wie kto i dlaczego wprowadził stan wojenny w Polsce
4.Zaśpiewa minimum dwie piosenki związane z tamtym okresem
5.Wie Kto był przywódcą Solidarności Walczącej i dlaczego powstała
6. Będzie uczestniczył w przynajmniej dwóch grach związanych z Solidarnością . Solidarnością Walczącą.
7.Opowie krótką gawędę lub przypowieść o tamtych czasach
8. Wie o co walczyli twórcy KIHAM -u i RDH.

KIHAM ***
1.Wypełni zadania sprawności Solidarność Walcząca**.
2.Zorganizuje grę terenową lub przygotuje grę planszową związaną z tymi wydarzeniami.
3.Przygotuje wystawę o Solidarności , Solidarności Walczącej , odrodzonym harcerstwie, lub przygotuje film związany z tymi wydarzeniami .
4.Przygotuje z zastępem min dwie scenki lub napisze piosenkę o tych wydarzeniach .
5.Opowie dwie gawędy o tych wydarzeniach .
6. Przeprowadzi wywiad z działaczem odrodzonego harcerstwa.
6. Zna historie odrodzenia harcerstwa od KIHAM po ZHR
7. Odwiedzi co najmniej jedno miejsce związane z tamtymi czasami (np. muzeum przy kopalni Wujek)
8. Opowie o wpływie pielgrzymek papieża do Polski (1979-1987), zna co najmniej dwa cytaty z przemówień Jana Pawła II .
9. Wie jakie zadanie miała Biała Służba.

SKŁAD APTECZKI OSOBISTEJ
1. PLASTRY Z OPATRUNKIEM W KAWAŁKACH
2. BANDAŻ ELASTYCZNY MAŁY
3. GAZA 3 SZT. (PACZKA)
4. PLASTER BEZOPATRUNKOWY MAŁY
5. SÓL FIZJOLOGICZNA 1SZT.
6. ŚRODEK DO ODKAŻANIA (OKTANISEPT , ASEPT , WODA UTLENIONA , , LUB GAZIKI DO ODKAŻANIA.
7. RĘKAWICZKI LATEKSOWE 1 SZT.

 SPRAWNOŚCI :NIEZŁOMNI

*

– Pozna historię wybranego żołnierza wyklętego ( z 5 Wileńskiej Brygady AK )

– Opowie o nim na zbiórce drużyny lub zastępu

– Będzie nosił jego pseudonim i wyszyje go na klapie munduru

– Będzie o Nim pamiętał w codziennej modlitwie (min. 2 razy w tygodniu )

– W święto Wszystkich Świętych zapali dla Jego pamięci znicz

– Zapamięta dzień Jego urodzin lub inny ważny dzień z jego życia

**

– Pozna historię wybranego żołnierza wyklętego ( z 5 Wileńskiej Brygady AK )

– Opowie o nim na zbiórce drużyny w formie gawędy wybierając jakąś cechę Jego charakteru ważną dla współczesnej młodzieży

– Będzie nosił jego pseudonim i wyszyje go na klapie munduru

– Przygotuje prezentacje multimedialną film lub małą kronikę o wybranym żołnierzu wyklętym

– Będzie o Nim pamiętał w codziennej modlitwie (min. 2 razy w tygodniu )

– W święto Wszystkich Świętych zapali dla Jego pamięci znicz

– Zapamięta dzień Jego urodzin lub inny ważny dzień z jego życia

– Pomoże w przygotowaniu inscenizacji walk żołnierzy wyklętych .

***

– Pozna historię wybranego żołnierza wyklętego ( z 5 Wileńskiej Brygady AK )

– Opowie o nim na zbiórce drużyny w formie gawędy wybierając jakąś cechę Jego charakteru ważną dla współczesnej młodzieży

– Będzie nosił jego pseudonim i wyszyje go na klapie munduru

– Będzie o Nim pamiętał w codziennej modlitwie (min. 2 razy w tygodniu )

– W święto Wszystkich Świętych zapali dla Jego pamięci znicz

– Zapamięta dzień Jego urodzin lub inny ważny dzień z jego życia

– Przygotuje wystawę o żołnierzach wyklętych lub zorganizuje uroczystości upamiętniające żołnierzy wyklętych w swojej szkole ,środowisku

– Przygotuje inscenizację wydarzeń związanych z działalnością żołnierzy wyklętych lub odwiedzi miejsca związane z działalnością żołnierzy wyklętych (akcji , bitew , obozów itp. )

– Opracuje w ciekawy sposób dla młodych ( tekst , rysunki , ilustracje , komiks , zdjęcia ) opracowania dotyczące żołnierzy wyklętych

 

APTECZKA OSOBISTA

Każdy harcerz przygotuje sobie apteczkę osobistą wg załączonego spisu, zastępowy dopilnuje skompletowania apteczek zastępu. Apteczka zastępu może być razem z sakiewką sobieradka. 
Załącznik:

Drużynowy

 
teton dakota

 

Witajcie drodzy wojownicy z rodu Aarona i Benjamina. Naszą ostatnią misją (po przeniesieniu się w czasie) była pomoc Izraelitom w ucieczce z Egiptu. Nasza misja została wykonana- wyprowadziliśmy Izraelitów przez morze Czerwone, posililiśmy się mann… darynkami, zbudowaliśmy arkę, oraz dzięki pomocy Pana zdobyć Jerycho, Kolejna historia biblijna została uratowana…

Waszym zadaniem jest odnaleźć w Piśmie Świętym (najlepiej dziecięcym) te historię i je przeczytać…

Pamiętajcie te informacje ( z tych historii) mogą uratować nam skórę w kolejnej misji…

Szalony Koń